BKP

Zasady skutecznego budowania sieci kontaktów

Zasady skutecznego budowania sieci kontaktów

Wiemy już, jak duża powinna być nasza baza ciepłych kontaktów. Dla przypomnienia jest nią magiczna liczba 150. Czas zatem przejść do konkretów i zastanowić się, jak dobierać kontakty ❓ 

Czym się kierować budując swoją sieć, aby przez lata móc z niej długo i owocnie korzystać ❓ 

Ponieważ budowanie sieci kontaktów jest procesem żmudnym i trwa przez całe nasze życie, warto podejść do niego metodycznie. Dobrą praktyką jest zaprojektowanie tego procesu zgodnie z naszymi celami długoterminowymi, a więc w pełni świadomie.

Doświadczeni networkerzy zwracają uwagę na dwie ważne zasady:

  •  primo – aby poszukiwać tzw. „chemii” z innymi, a więc wybierać takie kontakty, z którymi łączy nas nić sympatii. Częstym błędem jest opieranie się wyłącznie na pozycji zawodowej, która jak wiemy, przez lata może się zmieniać. Natomiast nasza sympatia do drugiej osoby, o ile nie zostanie ona wystawiona na poważną próbę, potrafi trwać latami ❤️.

 

  •  secudno – aby zawsze mieć na uwadze, że otaczający nas ludzie mogą mieć różne intencje wobec nas i także różne sposoby działania w relacji ze swoimi kontaktami. Nie bez powodu pojawił się w literaturze przedmiotu podział ludzi na: dawców, biorców i handlarzy in. rewanżystów.


Dawcy, to osoby, które zawsze chętnie Ci pomogą, nie oczekując nic w zamian. Bez mrugnięcia okiem, zarekomendują Ciebie swoim Klientom, polecą Cię w pracy. I możesz być pewien, że nie będą oczekiwać niczego w zamian. Ba, nawet zapomną o tym, że wyświadczyli Ci przysługę.

 Biorcy, jak można się domyślić, są całkowitym ich przeciwieństwem. To osoby, które nie mają większych oporów ani skrupułów, aby Ciebie wykorzystać. Jeśli natomiast przychodzi do odwdzięczenia się, robią to bardzo niechętnie. Zwykle, jeśli nie widzą korzyści jakie mogliby jeszcze wynieść z tej relacji w przyszłości, zrywają ją.

 Handlarze natomiast, to osoby które nic nie „dają” za darmo. Zawsze oczekują czegoś w zamian, w myśl zasady: „Ja Tobie, Ty mnie”.  W praktyce może wyglądać to w ten sposób: „Ja Cię polecę, ale Ty mnie zarekomendujesz do X”, „Ja pomogę Ci, ale Ty pomożesz mnie” itp. Zawsze starają się zrównoważyć przekazanie wartości ⚖️.

Pamiętajmy o tych zasadach budując swoją sieć kontaktów, a jednocześnie uważajmy, aby nie wpaść w pułapkę błędnych ocen i etykietowania. Bo pozory czasem mogą mylić.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w twojej przeglądarce.   Zamknij