BKP

Small talk – zmora wydarzeń biznesowych i nie tylko

Small talk – zmora wydarzeń biznesowych i nie tylko

Nie znoszę tego całego small talk’u. Nigdy nie wiem co powiedzieć. Przecież nie będę gadał o pogodzie! – podobne opinie słyszę bardzo często. Sporo osób prosi mnie o pomoc w tym zakresie. Dlatego postanowiłem stworzyć listę pytań przeznaczonych do small talk’u, która ułatwi rozpoczynanie konwersacji z nowopoznanymi ludźmi.

Czym jest small talk

Na początek warto to zjawisko wytłumaczyć. Świetnie pisze o nim w książce pt. Eventworking. Czyli jak efektywnie korzystać z potencjału konferencji, targów i innych wydarzeń biznesowych jej współautor Bernard Fruga:

Sens small talk istnieje, i jest ogromny, ale nie tkwi on w słowach, tylko w rytuale. To trochę tak, jak honorowa zmiana warty w reprezentacyjnych jednostkach wojska. W licznych nowoczesnych armiach utrzymuje się ten rytuał. Przecież w dostojnym przemarszu i wzorowej prezentacji musztry nie chodzi o to, by najskuteczniej dojść do stanowiska wartowniczego, ale by zaprezentować kunszt i perfekcyjne wyszkolenie żołnierza. Podobnie w small talk nie chodzi o zdobycie informacji o temperaturze powietrza, podzielenie się wiadomością o wyniku meczu tenisowego, czy sprawdzenie repertuaru w kinach. To wszystko możemy błyskawicznie wyszukać na ekranie smartfonu.

W rozmowie o niczym, chodzi o rytuał prowadzenie niezobowiązującego dialogu, który może przerodzić się w merytoryczną rozmowę, ale równie dobrze i elegancko można wymianę przerwać, gdy nie mamy ochoty robić następnego kroku komunikacyjnego. Uczestnicy small talk pokazują swój kunszt w odnoszeniu się do drugiej osoby, w budowaniu zdań, w mowie ciała itp.

Różne konteksty

Oczywiście w zależności od wydarzenia, czy będzie to „u cioci na imieninach”, czy podczas konferencji naukowej, czy biznesowego spotkania, otaczać nas będzie inny kontekst. I to słowo jest w mojej opinii kluczowe, ponieważ znajomość kontekstu może nam ułatwić stworzenie dobrego small talk’u.

Dzięki kontekstowi łatwiej nam będzie stworzyć właściwe pytania. W ten sposób unikniemy sztampowego „ładna mamy pogodę, prawda?” czy pseudo-dowcipnego „piękna mamy jesień tej zimy”.

Jedna zasada obowiązywała będzie jednak zawsze: zakaz poruszania kontrowersyjnych tematów!

To wspomniany kontekst dookreśla jednak co jest kontrowersją. Na przykład: podczas spotkania biznesowego nie będziemy rozmawiali o wynikach sportowych jakiejkolwiek drużyny, bo może obok stoi fan przeciwnego zespołu i nie chcemy go do siebie zniechęcać. Ale już podczas spotkania towarzyskiego fanklubu, będzie to dozwolone, bo wszyscy wokoło mają na te sprawy niemal identyczny pogląd.

Piękną ilustrację kwestii kontrowersji w określonym kontekście stanowi załączony, znaleziony w Internecie, rysunek.

Small talk
Autor: https://www.facebook.com/WILQSUPERBOHATER

Co za tym idzie, warto poznać kontekst wydarzenia w którym uczestniczymy.

Pytania do small talk’u – do wyboru, do koloru

Doskonałą metodą stworzenia pytań, które w small talk’u możemy wykorzystać, jest oparcie się na okolicznikach. Jest to część zdania, która pełni funkcję określającą orzeczenie. Poniżej trochę przykładów osadzonych w kontekście konferencji biznesowej (wychodzę z założenia, że się już przedstawiliśmy, jesteśmy po imieniu i zaczynamy small talk). Z pewnością zainspirują Cię do stworzenia własnych pytań (a jeśli nie, to korzystaj z tych podanych poniżej):

Okoliczniki:

  • miejsca (gdzie?, dokąd?, skąd?, którędy?) Gdzie mieści się Twoja firma? Skąd przyjechałeś? Którędy jechałeś do Warszawy/Jaką trasę wybrałeś?
  • czasu (kiedy?, do kiedy?, od kiedy?, jak długo?)
    Kiedy przyjechałeś, dziś, czy już wczoraj? Do kiedy zostajesz? Jak długo prowadzisz firmę? Jak długo jesteś w branży?
  • sposobu (jak?, w jaki sposób?)
    W jaki sposób obecna sytuacja gospodarcza wpływa na Twoją branżę? Jak kształtują się prognozy dla Twojej branży na następne lata?
  • celu (w jakim celu?, po co?)
    W jakim celu uczestniczysz w konferencji, co chciałbyś osiągnąć?
  • warunku (pod jakim warunkiem?)
    Pod jakimi warunkami wg Ciebie branża wyjdzie z kryzysu?
  • przyzwolenia (pomimo czego?, mimo co?)
    Jakie bariery odczuwa Wasza branża? Mimo jakich przeciwności losu działacie?
  • przyczyny (dlaczego?, z jakiego powodu?)
    Dlaczego postanowiłeś przyjechać na tę właśnie konferencję? Z jakiego powodu inwestujecie w ….? Dlaczego Twoim zdaniem branża się zwija?
  • stopnia i miary (ile?, który z kolei?)
    Który raz jesteś na tej konferencji? Ile razy byłeś już na tym evencie? Ile lat jesteście na rynku? Ilu ludzi zatrudniacie?

Najważniejsze pytanie

Absolutnie najważniejszym pytaniem, które ja zadaję najczęściej, jest: Jakich klientów szukasz? Jak mógłbym Ci pomóc?

Dzieje się to dlatego, że najczęściej bywam na spotkaniach #BiznesKlubPolska, organizacji przedsiębiorców, którzy pomagają sobie nawzajem rozwijać swoje firmy poprzez rekomendowanie się do nowych klientów. I to stanowi kontekst tych spotkań.

Zastanów się więc przed eventem na który się wybierasz:

  • jaki będzie kontekst?
  • kto tam będzie?
  • co będzie niekontrowersyjne?

Stwórz również listę pytań, które pomogą Ci nawiązać relacje, nie będę sztampowe i nudne, pozwolą miło rozmawiać, ale nie będą zbyt nachalne i głębokie.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w twojej przeglądarce.   Zamknij